Skoči na glavno vsebino

Unesco ASP

Unesco ASP (Associated Schools Project)

Šola je od leta 1999 polnopravna članica mednarodne mreže Associated Schools Project, ki ima sedež v Parizu in je bila ustanovljena z namenom spodbujati povezovanje  med šolami, učenci in učitelji.

SMERNICE ZA DELOVANJE ASP – NET SO DELORSOVI ŠTIRJE STEBRI IZOBRAŽEVANJA

  • Učiti se, da bi vedeli. Ta steber poudarja razvoj vedenja, ustvarjalnega, kritičnega, samostojnega, izvirnega mišljenja. Učenje za doseganje ciljev tega področja srečamo v naši šoli najpogosteje.
  • Učiti se, da bi znali delati. Steber je povezan z znanji, potrebnimi za ustvarjanje materialnih dobrin, izvajanje storitev, gospodarsko rast in razvoj, blagostanje, zaslužek. Tako so neravnovesja na tem področju pogosto povezana s pretirano tekmovalnostjo, velikimi razlikami v razvoju, konflikti, uničevanjem okolja in izčrpavanjem virov.
  • Učiti se, da bi znali živeti skupaj. Področje izpostavlja humani razvoj, kar pomeni, da je dobrobit človeka (človeštva) merilo stvari, usmerjenost v trajnostni razvoj pa izraziţa skrb za okolje in prihodnost. Zato je potrebno sprejemanje povezanosti in soodvisnosti, sodelovanje, preseganje individualizma, egoizma, narcizma, zaprtosti v osebne, družinske in narodne meje. Zorenje v skupnosti in za skupnost, za osebno in planetarno celovitost.
  • Učiti se biti. Ta steber opozarja na pomen spoznavanja samega sebe in širjenje svojih zmoţ, ustvarjalnosti, svobode in identitete. Učenci naj bi se naučili sprejemati sebe in skrbeti zase tako, da bi živeli v ravnotežju, vedrini, miru in bi uspešno reševali svoje probleme. Življenjska uspešnost je namreč v veliki meri povezana z našim samozavedanjem ter odnosi z drugimi ljudmi.

CILJI ŠOLE

  • Zmanjšanje okoljskega odtisa šole.
  • Izobraževanje učencev o trajnostnem razvoju.
  • Spodbujanje trajnostnega vedenja in življenjskega sloga.
  • Spodbujanje aktivnega vključevanja skupnosti.
  • Ustvarjanje okolja za učenje skozi prakso.
  • Povezovanje s svetovnimi trajnostnimi cilji (SDG).
  • Spodbujanje zdravja in dobrega počutja.
  • Delovanje v duhu kulture miru in nenasilja, strpnosti in sodelovanja.
  • Sprejemanje drugačnosti, v poglobljeni skrbi za osebnostni razvoj vsakega posameznika.
  • Ohranitev naravne in kulturne dediščine ter, širše, našega skupnega doma – planeta Zemlje.
  • Ponuditi kakovostno izobraževanje s spodbudnim učnim okoljem.
  • Razvijati kakovostne medsebojne odnose.
  • Razvijati socialne kompetence (nenasilje, strpnost, sodelovanje, spoštovanje, sprejemanje drugačnosti, itd.).
  • Spoštovanje občečloveških vrednot.
  • Krepiti zdravo samozavest in samopodobo.
  • Kakovostno preživeti prosti čas.
  • Razviti medkulturni dialog in jezikovno raznovrstnost.
  • Poglobljena skrb za osebnosti razvoj vsakega posameznika.
  • Učenec soustvarja učni proces.
  • Izboljša komunikacijske sposobnost.
  • Aktivno sodelovati v svojem intelektualnem razvoju.
  • Izboljšati odnose v razredu.
  • Uporabiti in razviti različne učne stile.
  • V proces izobraževanja vključiti štiri Delorsove stebre izobraževanja.
  • Upoštevati UNESCO načela.
  • Izobraževanje je človekova pravica.

NAČELA UNESCO ASP ŠOLE

  • Načelo celovitosti šole.
  • Načelo medsebojne povezanosti in soodvisnosti med predmeti.
  • Načelo podpiranja interesov in sposobnosti učencev in učiteljev.
  • Načelo menjave – delimo si znanje, strokovno pomoč, prijazno besedo.
  • Načelo spremenljivosti – ničesar ni dokončno, vse se da spremeniti.
  • Načelo aktualizacije prioritet, kdaj damo prednost učenju, zabavi…
  • Načelo kakovosti medsebojnih delovnih odnosov (povej, posvetuj se, pridruži , uči se od spretnejših).
  • Načelo odgovornosti za svoja ravnanja in soodgovornosti za skupne rezultate.
  • Načelo timskega dela med učitelji različnih strok, sodelovanje med učenci in starši.
  • Načelo dialoga – probleme znotraj šol in širše se učimo odpirati v strpnih dialogih.
  • Načelo medsebojnega spoštovanja – spoštovanja kulturne raznolikosti kot resničnega bogastva.
  • Načelo ustvarjalnosti – izgrajevanje miru skozi stališča, vedenja in kreativne aktivnosti.
  • Načelo solidarnosti – solidarnostne aktivnosti na lokalnem, nacionalnem ali mednarodnem nivoju.

UNESCO IDEALI

  • Človek, ki je zmožen sodelovati in deliti z drugimi v korist večje enakovrednosti in enakopravnosti ter skupnega preživetja na istem planetu.
  • Načrtno vplivanje na mlade ljudi, da bi v njihovih glavah in srcih krepili znanje in pripravljenost za medsebojno sprejemanje in prijateljsko povezovanje kljub mnogoterim drugačnostim.
  • Spoznavanje, učenje in vzgajanje za medsebojno sprejemanje in spoštovanje drugačnosti, sodelovanje in solidarnostno pomoč
  • Misli, čuti in deluj globalno in lokalno.

UNESCO TEME med katerimi lahko izbiramo in delujemo

ŠTIRI GLAVNE ASP – NET TEME SO

  • Mir in človekove pravice,
  • Medkulturno učenje,
  • Izobraževanje za trajnostni razvoj (vključno s temami Zmanjševanje tveganja naravnih nesreč, Podnebne spremembe in Biotska raznovrstnost),
  • Vloga ZN pri reševanju svetovnih problemov.

Aktualne ASP – net teme za šol. leto 2024 / 2025:

  • svetovno državljanstvo, kultura miru in nenasilja,
  • trajnostni razvoj in trajnostni življenjski slog,
  • človekove pravice,
  • vzgoja za globalno državljanstvo,
  • medkulturno učenje – s poudarkom na kulturni raznolikosti in dediščini.

Na šoli je sedež Unesco središča za Celje in savinjsko regijo, ki povezuje osemnajst osnovnih in srednjih šol: IV. osnovna šola Celje, OŠ Frana Kranjca, II. osnovna šola Celje, Osnovna šola Lava, OŠ Griže, OŠ Zreče, OŠ Antona Aškerca Rimske Toplice, OŠ bratov Letonja Šmartno ob Paki, OŠ Toneta Okrogarja Zagorje ob Savi, OŠ Ivana Škvarča Zagorje ob Savi, Osnovna šola ob Dravinji, Osnovna šola Nazarje, Srednja šola za hortikulturo in vizualno umetnost Celje, Gimnazija Celje – Center, ŠCC – Gimnazija Lava, ŠCC – Srednja šola za gradbeništvo in varovanje okolja Celje, Srednja zdravstvena in kozmetična šola Celje, I. osnovna šola Žalec pa je letoš šola kandidatka za članico.

IZVEDBA LASTNEGA NACIONALNEGA PROJEKTA

Učenec poučuje – ZELENE ŠOLE 

Ob svetovnem dnevu učiteljev, 5. oktobru,  učenci preizkusijo možnost poučevanja; s pomočjo mentorja se na učno uro pripravijo in jo po izvedbi ovrednotijo; v naš projekt se vsako leto vključi mnogo šol Slovenije, vključenih v Unesco ASPnet mrežo.

UNESCO PROJEKTI, V KATERIH BOMO SODELOVALI

KROVNI PROJEKT:

  • Pozdrav ptic miru

DRUGI PROJEKTI:

  • Obudimo pisanje pisem
  • V sodelovanju z naravo sam pridelam hrano

ŠOLSKI PROJEKTI:

  • Učenec poučuje: Zelene šole
  • Veselje do znanosti
  • Moder stol – nekdo misli nate
  • Unescova priložnost: stara igra(ča) za novo veselje
  • V šoli čebel
  • Kam z odpadnim materialom?

MEDNARODNI DNEVI

DOBRODELNE, ZBIRALNE IN ČISTILNE AKCIJE

  • Menjava igrač med prvošolci.
  • Novoletni dobrodelni bazar.
  • Zbiranje PVC zamaškov.
  • Zbiranje kartuš in tonerjev.
  • Zbiranje starega papirja.
  • Čistilne akcije šolskega okoliša.
  • Skrb za šolske visoke grede.
  • Recikliranje odpadnih materialov.

Arhivske spletne strani…


Koordinatorica projekta, šolska Unesco koordinatorica in vodja Unesco središča Celje je Ksenija Leskovšek Korber.

Orodna vrstica za dostopnost